Po loňském internetovém přenosu se letos vzdor epidemii 33. Křesťanská konference koná naživo. V neděli 4. července se v hotelu Olšanka v Praze na Žižkově sešlo na 160 křesťanů z různých českých církví. Kvůli britským protiepidemickým opatřením nakonec nedorazil hlavní řečník Sam Allberry. Jeho promluva zazněla z videa, v pondělí účastníky svých seminářů osloví rovněž prostřednictvím videa a pak s nimi bude diskutovat on-line.
I přes protiepidemická opatření, hlavně nošení respirátorů, měla akce rozměr společenství, a to díky skvělé hudbě skupiny Awaken worship vedené Marií Tesárkovou, silnému poselství všech tří řečníků i setkání přátel a známých z různých koutů českého protestantského světa. Jedno rameno balkonu nabízí po celou dobu konference výstavu obrazů Václava Lamra na biblické motivy. Nedělní setkání moderovali členové Užšího výboru KMS Jaroslav Šelong a Radek Smetana. Obohacením byla krátká talkshow, když Dana Drápala zpovídal Tomáš Dittrich nad jeho třemi nejnovějšími knihami.
Bez zadních vrátek
Téma konference vyjadřují slova „Bez zadních vrátek“. Na příkladu povolání učedníků z první kapitoly Marka ukazoval Sam Allberry cenu následování Krista: „Pro kterou část života bude lepší, když mu ji neodevzdáme?“ ptal se. „Je pošetilé si myslet, že něco zvládneme líp než on.“ To, co říkal, dokládal historkami a příklady a kořenil to britským humorem. Allberry tedy není jen autorem smělých trefných knih, ale také výrazným řečníkem.

Dita Targoszová z AC Element v Hradci Králové sdílela svou nedávnou zkušenost z léčby rakoviny: „Náš Bůh je světlo, ale někdy se s ním setkáváme v temných chvílích svého života.“ Dokázala předat prožitky, ale také životní moudrost. Přestože líčila nesnadné okamžiky, byla jednoznačně povzbudivá.
Slovo do pranice přinesl především Lubomír Ondráček, tajemník KMS a pastor KS Praha. Ukazoval, jak Ježíš během své služby za sebou zavíral zadní vrátka, až spočinul na kříži. Veleradě řekl: „Já to jsem. Nedal jim tak možnost ho neodsoudit.“ Na Ježíšově výzvě, aby každý, kdo ho následuje, vzal svůj kříž (Lukáš 9,23 – zcela bez souvislosti s debatou, která teď nad podobným místem z Matouše probíhá na českém internetu) vysvětloval, jak nesení kříže rozuměli Ježíšovi současníci. Kříž znamená ztrátu všech nároků, kromě nároku na smrt.

Zatímco Ježíš evangelium přinášel v tomto kontextu, ostří jeho poselství se později v dějinách postupně otupovalo. Ondráček se ptal: „Zvěstujeme takhle evangelium? Neměli bychom pocit, že lidi odrazujeme?“ V závěru také vysvětloval, že není důvod, proč mluvit o radikálním pokání. Obrácení k Bohu, které není radikální, pokání není.
Pro současnou dobu, kdy církev ve sféře západní kultury znovu hledá svou identitu, je připomenutí základních věcí evangelia tak, jak ho přinesl Ondráček nebo Allberry, důležité i povzbudivé.
Konference pokračuje v pondělí i v úterý, vstupenky jsou k dispozici na místě.
Fotografie: Tomáš Coufal